Principper for styrkelse af barnets og klassens trivsel
Formål
Dette princip for styrkelse af barnets og klassens trivsel skal sikre, at institutionen og forældrene i samarbejde tager ansvar for det enkelte barns såvel som klassens faglige og sociale udvikling.
Mål
At styrke barnets og klassens trivsel.
Institutionens ansvar
Institutionen vil sørge for:
- At understøtte en åben og positiv dialog mellem institutionen og hjem.
- At fastholde en klassekultur, hvor man respekterer hinanden, for den man er og det man kan.
- At have en anerkendende tilgang til det enkelte barn med udgangspunkt i DUÅ.
- At sætte tydelige forventninger til klassen og være opmærksom på, at eleverne oplever medejerskab i beslutningerne.
- At formidle institutionens værdisæt og understrege, at en god klasse-kultur også er forældrenes ansvar.
- Arbejde med konflikthåndtering, forebyggende og opfølgende trivselsarbejde.
- Skabe tydelige arbejdsgange ift. hvordan konflikter og problemer i klassefællesskabet løses.
- Herunder kontinuerligt dele informationer klasse, SFH-voksne og juniorklubvoksne imellem.
Forældrenes ansvar
Forældrene vil sørge for:
- At deltage i en åben og positiv dialog mellem institutionen og hjem.
- At lære børnene vigtigheden i, at have respekt og empati for andre.
- At forældre er opmærksomme på at de kan tale et barn eller en familie ud af fællesskabet og selvfølgelig også omvendt.
- At lære sit barn, at alle i klassen er en værdifuld del af fællesskabet og betone vigtigheden af, at vi taler pænt til og om hinanden.
- At acceptere forskellighed og være åben for forandring.
- At tale respektfuldt og loyalt om institutionens ansatte, barnets klassekammerater og om andre forældre.
- At bakke op om og have tiltro til institutionens trivselsarbejde.
- At tage del i og ansvar for klassens trivsel, samhørighed og fællesskab. Støtte op om klassearrangementer og evt. legegrupper.
- At tage kontakt til hinanden og tale sammen om konflikter og problemer børnene imellem.
- At informere klasselæreren, hvis der er vedvarende konflikter eller problemer i børnenes fælles fritids-og idrætsliv.
- At tage ansvaret for, at nye børn i klassen (og deres forældre) hjælpes til, at blive en del af fællesskabet.