Principper for kommunikation mellem institution og hjem

Formål

Dette princip for kommunikation mellem institution og hjem vil skabe vilkår, der bidrager til at institutionen og forældrene i samarbejde kan tage ansvar for det enkelte barns faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling samt udviklingen af klassen eller børnegruppen som en social enhed.

Mål

  • Kommunikation mellem institutionen og hjem skal være effektiv, positiv, tydelig og imødekommende.
  • Digitale informationer på Aula skal være let tilgængelige, så forældre løbende kan holdes sig orienteret.
  • Institutionen og hjemmet har fælles forventninger og kendskab til procedure for henvendelser, som kan bidrage til løsning af svære situationer.

Institutionens ansvar

Institutionen vil sørge:

  • En proaktiv og konstruktiv kommunikation til hjemmet under såvel møder som på mail og gennem telefonsamtaler.
  • At forældrene inddrages i beslutninger, som vil påvirke barnet såvel på institutionen som i hjemmet. F.eks. beslutninger vedr. brug af medbragt elektronik i løbet af dagen.
  • Digital kommunikation til hjemmet vedr. eleven og klassen, sker via Aula (ikke Facebook, SMS e.l.).
  • Generelle informationer vedr. institutionen kan findes på hjemmesiden.
  • At der så vidt muligt er adgang til alle informationer, uanset om man anvender en tablet, PC eller mobiltelefon e.l.

Forældrenes ansvar

Forældrene vil sørge for:

  • Løbende (minimum hver 3. dag) holde sig orienteret på Aula med formål, at modtage relevant information.
  • Når man har behov, ikke tøve med at, kontakte og informere lærer.
  • Vurdere hvordan det er mest formålstjenesteligt at kommunikere, herunder f.eks. om man skal skrive på Aula eller tage direkte kontakt til en lærer.
  • Være åben omkring sit barn funktionsvilkår, herunder hvis barnet har specielle behov.
  • Forsøge at skabe kontakt til andre forældre i svære situationer mellem to elever, med formål at forhindre en evt. konflikt.
  • Forsøge at forventningsafstemme hvordan man bedst kommunikere forældre imellem, ved f.eks. brug af DUÅ e.l.
  • Være ærlige og konstruktive overfor institutionens ansatte, uanset emnets karakter.

I kommunikationen er følgende retningslinjer gældende:

  • Mail og kalender via Aula anvendes til: Orienteringer, invitationer og mødeindkaldelser.
  • Telefonsamtaler anvendes til: Mindre drøftelser omkring udfordringer bekymringer vedrørende det enkelte barn eller institutionen.
  • Møder anvendes til: Udfordringer/bekymringer omkring det enkelte barn eller institutionen.