Skolens målsætning og indsatsområder
Vi vil skabe en skole, hvor alle elever oplever sig som en værdifuld del af fællesskabet, både fagligt og socialt. Gennem en systematisk indsats for at øge deltagelsen, nedbringe fravær og nytænke undervisningen arbejder vi for, at flere elever lykkes i almenundervisningen. Dette sker gennem målrettede undervisningsformer, styrket samarbejde med forældre og fagprofessionelle samt en vedvarende refleksion over skolens praksis. Vi tror på, at et stærkt fællesskab, tydelige strukturer og en differentieret tilgang til undervisning kan skabe de bedste betingelser for læring, trivsel og udvikling for alle elever.
Nedbringelse af elevfravær
- Øget opmærksomhed på fraværsmønstre og tidlig indsats.
- Tættere dialog med elever og forældre om årsager til fravær.
- Skabe en skolekultur, hvor trivsel og deltagelse er i fokus.
Flere børn i skolen – mere faglig undervisning
- Øget brug af co-teaching for at understøtte flere læringsstile.
- Fleksible undervisningsformer, der tilpasses elevgruppens behov.
- Styrket kobling mellem trivsel og faglig progression.
Strukturering af undervisningen for at skabe privilegerede positioner
- Anerkendende undervisningsmiljø, hvor alle elever får mulighed for succesoplevelser.
- Brug af differentierede opgaver og varierede deltagelsesformer.
- Fælles refleksion i lærerteam om, hvordan flere elever kan bringes i spil.
Støtte til børn med udfordringer i undervisningen
- Inkluderende pædagogiske tilgange, hvor elever får den nødvendige støtte i almenmiljøet.
- Tværfagligt samarbejde med Videncentret, interne og eksterne specialpædagogiske ressourcepersoner.
- Styrket forældresamarbejde for at skabe sammenhæng mellem skole og hjem.
Videreudvikling på følgende områder
- Undervisning, der integrerer praksisnære og tværfaglige tilgange.
- Brug af teknologi og alternative læringsmiljøer for at skabe variation.
- Fokus på elevmedbestemmelse og differentiering i fagene.
Ledelsen/kontoret udarbejder en skabelon for at imødekomme skolebestyrelsens princip.