Digital dannelse og uddannelse på Naur-Sir Skole og Børnehus
Det digitale er ikke længere et særligt område – det er en naturlig del af børnenes hverdag, læring og relationer. På Naur-Sir Skole og Børnehus tager vi medansvar for, at børnene både dannes til at være digitale mennesker og uddannes til at udnytte digitale muligheder på en klog, kreativ og etisk måde.
Vi ser det digitale som alt det, der forbinder børns læring, leg og kommunikation – både når de bruger computere, tablets, telefoner, kunstig intelligens og online fællesskaber.
Det digitale skaber muligheder for samarbejde, innovation og adgang til viden – men kan aldrig erstatte nærvær, dialog og menneskelig kontakt. Vores opgave er at hjælpe børnene med at balancere mellem den fysiske og den digitale verden, så begge styrker hinanden.
Vores målsætning
Det digitale skal bidrage positivt til børnenes trivsel, læring, kreativitet og fællesskab.
Vi arbejder for, at børn udvikler:
- Digital dannelse: evnen til at begå sig socialt, etisk, lovligt og kritisk i den digitale virkelighed.
- Digital uddannelse: kompetencer til at anvende digitale værktøjer og teknologier til læring, produktion, samarbejde og problemløsning – både i skolen og i fremtidens samfund.
Grundtanker
- Vi taler ikke om “digitale indfødte” og “digitale immigranter”. Alle generationer lærer nyt digitalt, og voksne spiller en afgørende rolle som vejledere, rollemodeller og medskabere af digitale fællesskaber.
- Digital dannelse handler ikke om at fravælge teknologi, men om at bruge den bevidst, ansvarligt og meningsfuldt – hvad enten det gælder sociale medier, spil, kunstig intelligens eller informationssøgning.
- Det digitale udvikler sig hele tiden. Derfor er vores tilgang levende og i konstant forandring, så vi løbende tilpasser vores pædagogiske praksis, teknologier og læringsmål til nye behov og muligheder.
Det kan anbefales at læse Call Me’s publikation til forældre:
https://medieraadet.dk/vejledning/foraeldreguides/den-rette-indstilling
Elevcomputeren
På Naur-Sir Skole og Børnehus arbejder vi digitalt fra børnehaveklassen til 7. klasse.
I børnehaveklassen til 3. klasse deles eleverne om computere, som kan bookes af klasserne efter behov.
Fra 4. til 7. klasse har hver elev sin egen computer, som bruges i det daglige skolearbejde (i skoleåret 2025/26 har 3. klasse også deres egen computer).
Computeren betragtes som elevens egen, men skal udelukkende bruges til skoleformål.
Der må installeres relevante programmer til læring og produktion, men vi anbefaler, at eleverne undlader at installere spil og underholdningsapps, som kan forstyrre undervisningen.
Hvis en computer ikke kan anvendes til skolebrug, sørger læreren for at klientere den, dvs. nulstille til standardopsætningen, som er bestemt af Holstebro Kommunes IT-afdeling.
IT i SFO
I SFO’en prioriterer vi det sociale fællesskab, leg og bevægelse. Derfor bruger vi kun IT i begrænset omfang og som en del af særlige fællesaktiviteter – fx små filmprojekter, kreative værksteder eller korte spilaktiviteter med en voksen til stede.
Som udgangspunkt skal computere være i tasken eller i computerskabet, medmindre en voksen har planlagt en aktivitet, hvor de indgår:
- Kun spil, der overholder de anbefalede aldersgrænser, må bruges.
- YouTube må ikke anvendes.
Mobiltelefon
Mobiltelefoner skal afleveres i mobilhoteller hver morgen og låses inde i skoletiden. Det er personalets ansvar at sikre, at dette sker.
Mobiltelefoner må ikke anvendes i løbet af skoledagen, medmindre de indgår i undervisningsaktiviteter med et pædagogisk eller dannelsesmæssigt formål.
Elever i 0.–4. klasse medbringer som udgangspunkt ikke mobiltelefoner. Hvis forældre skal i kontakt med deres barn i løbet af dagen, kan det ske via skolens kontor på tlf. 9611 5780.
Forældrene
Forældrene spiller en central rolle i børnenes digitale liv.
Holstebro Kommunes gademedarbejder deltager på forældremøder i 3. eller 4. årgang for at drøfte sociale medier og online adfærd.
Digitale vaner og børnenes onlineliv drøftes på alle forældremøder fra 3.–7. klasse, så forældrene holdes opdaterede og kan støtte deres børn i at færdes trygt, ansvarligt og respektfuldt på nettet.
Skolens rolle er at støtte og facilitere, at forældre får indsigt i børnenes digitale hverdag, men ansvaret for at følge med og sætte rammer i hjemmet ligger fortsat hos forældrene.
Sociale medier
Eleverne skal:
- Have en forståelse af, at internettet er et offentligt rum.
- Vide, at billeder, videoer og beskrivelser af andre ikke må deles uden samtykke.
- Kende regler og konsekvenser ved online adfærd.
- Forstå forskellen mellem digital kommunikation og samtaler ansigt til ansigt.
- Udvikle digital dømmekraft og empatisk adfærd i online fællesskaber.
Aldersgrænser
Sociale medier:
- WhatsApp 16 år (EU)
- YouTube 13 år (YouTube Kids fra 6 år)
- Facebook 13 år
- Snapchat 13 år
- Instagram 13 år
- Discord 13 år
- X (tidl. Twitter) 13 år
- TikTok 13 år
- BeReal 13 år
- Twitch 13 år
- Reddit 13 år
- Threads 13 år
- Momio 7 år
- MovieStar Planet 8 år-15 år
Anbefalede aldersgrænser
Computerspil:
- Call of Duty-serien 18 år
- Red Dead Redemption 18 år
- Battlefield-serien 18 år
- GTA 18 år
- Far Cry-serien 18 år
- Assassins Creed-serien 18 år
- CS: GO 16 år
- Apex Legends 16 år
- Valheim 16 år
- Valorant 16 år
- League of Legends 13 år
- Fortnite 12 år
- The Sims 4 12 år
- Roblox 10 år
- Rocket League 10 år
- Among Us 10 år
- Minecraft 7 år
- Fall Guys 7 år
- Fifa/EA FC 3 år
Bemærk: Aldersgrænserne er vejledende og baseret på PEGI og producenternes egne anbefalinger.
Det er forældrenes ansvar at håndhæve disse grænser.
Det anbefales desuden forældre at læse nedenstående analyser, artikler eller besøge de konkrete websider:
- Computerspil for børn og unge – en forældreguide:
https://www.filmvurdering.medieraadet.dk/medieradet/computerspil-born-og-unge-en-foraeldreguide - Computerspil og konflikter i familien:
https://medieraadet.dk/vejledning/foraeldreguides/computerspil-og-konflikter-i-familien - Online spil:
https://bornsvilkar.dk/skaermguiden/onlinespil/ - Børns digitale liv:
https://skole.redbarnet.dk/materiale/boerns-digitale-liv/ - Afhængig af computerspil:
https://cfdp.dk/blog/gaming/afhaengig-af-computerspil/ - PEGI – Forældre: Tips, aldersmærkning og forældrekontrol:
https://pegi.info/page/tips-parents
Digital dannelse
Årgang Målsætninger Forslag til forløb
Børnehaveklasse
- Eleverne forstår, at digitale medier skal bruges med omtanke.
- De lærer, at computere er fælles redskaber, som skal behandles forsigtigt.
- De kan tænde, slukke og logge på sammen med en voksen.
https://skole.redbarnet.dk/materiale/boerns-digitale-liv/
1. årgang
- Eleverne taler om, hvad det vil sige at være en god ven – også digitalt.
- De forstår, at man skal spørge om lov, før man tager billeder af andre.
https://emu.dk/grundskole/dansk/it-og-medier/hvilke-billeder-vil-og-maa-jeg-vise
2. årgang
- Eleverne kender forskellen på at være offline og online.
- De begynder at forstå, at alt på nettet kan ses af mange.
https://emu.dk/grundskole/dansk/it-og-medier/inddragelse-af-elever-i-indskolingen
3. årgang
- Eleverne lærer at tale respektfuldt og genkende mobning – også på nettet.
- De lærer, at det man skriver digitalt, ikke bare forsvinder.
https://www.dr.dk/skole/understoettende-undervisning/indskoling/nice-pa-nettet
4. årgang
- Eleverne får deres egne computere og lærer at passe på dem.
- De lærer at beskytte sig selv og sine oplysninger på nettet.
- De lærer at bruge logins sikkert og håndtere kodeord ansvarligt.
https://skole.redbarnet.dk/sikkerchat-sikker-adfaerd-paa-nettet/
5. årgang
- Eleverne forstår begrebet digital dømmekraft.
- De lærer om konsekvenser ved deling, sprog og digitale spor.
- De lærer, hvordan man opfører sig ansvarligt i fælles online rum.
https://skole.redbarnet.dk/sikkerchat-sikker-adfaerd-paa-nettet/
6. årgang
- Eleverne lærer om billeddeling og ophavsret.
- De forstår forskellen mellem streaming og deling.
- De kan reflektere over egne valg på sociale medier.
https://skole.redbarnet.dk/sikkerchat-sikker-adfaerd-paa-nettet/
7. årgang
- Eleverne lærer om digitale gråzoner og grænser: Fx sexkrænkelser, chikane og falsk information.
- De forstår, hvordan digitale fællesskaber påvirker demokrati, fællesskab og trivsel.
Digitale færdigheder bør trænes og vedligeholdes løbende gennem hele skoleforløbet.
Alle årgange kan arbejde med små, praksisnære aktiviteter – fx fælles samtaler om brug af YouTube, sociale medier eller spil i klassen.
Digital uddannelse
Børnehaveklasse
- Eleverne ser voksne bruge digitale værktøjer i undervisningen.
- De forstår, at teknologi er et redskab til læring og leg.
- De lærer at tænde, slukke og passe på en computer sammen med en voksen.
Aktivitet:
Digitale fortællinger eller billedopgaver med en voksen.
1. årgang
- Eleverne kan se, hvordan voksne søger viden og finder billeder online.
- De lærer grundlæggende om ansvarlig brug af teknologi (spørge om lov, slukke skærm, vente på tur).
Aktivitet:
Samtale om “Hvordan finder man svar på nettet?” og fælles søgning på et simpelt emne.
2. årgang
- Eleverne prøver enkelte fællesopgaver med digitale værktøjer (fx billedredigering eller fælles dokument).
- De lærer at genkende logoer som UNI-login og Aula. Materiale:
https://emu.dk/grundskole/dansk/it-og-medier/inddragelse-af-elever-i-indskolingen
3. årgang
- Eleverne forstår, at computeren er et arbejdsredskab.
- De prøver at skrive og præsentere sammen med en voksen.
- De lærer enkel filforståelse (gemme, åbne, navngive). Aktivitet: Skriv en fælles tekst og tilføj billeder via lærerstyret opgave i Skoletube eller PowerPoint.
4. årgang
- Eleverne får deres egen computer og lærer basale funktioner (logge på, skrive, gemme, printe).
- De lærer at bruge UNI-login, Office 365 og Aula.
- De introduceres til god digital adfærd og sikkerhed på nettet. Materiale:
https://emu.dk/grundskole/matematik/it-og-medier/gaet-mit-password
5. årgang
- Eleverne lærer at producere og dele digitalt indhold (tekst, video, præsentation).
- De arbejder med simple regneark og kan anvende ti-fingersystemet i nogen grad.
- De stifter bekendtskab med kodning og logisk tænkning. Materiale:
https://scratch.mit.edu/ og https://www.skrivhurtigt.dk/
6. årgang
- Eleverne kan anvende Office 365 sikkert og samarbejde digitalt.
- De lærer at lave videoer, lyd og billedproduktion via Skoletube.
- De udvikler forståelse for programmeringens logik og struktur.
https://scratch.mit.edu/ og https://www.skrivhurtigt.dk/
7. årgang
- Eleverne arbejder projektorienteret med digitale produktioner.
- De kan anvende programmering til at skabe enkle produkter (spil, apps, simulationer).
- De kan anvende digitale værktøjer til samarbejde, refleksion og innovation. Materiale:
Det er vigtigt at vedligeholde og bygge videre på tidligere færdigheder løbende.
Eleverne skal både lære hvordan man bruger digitale værktøjer – og hvornår og hvorfor man gør det.
Kunstig intelligens (AI) i undervisningen
Kunstig intelligens er i dag en naturlig del af den digitale verden, som børn og unge vokser op i.
På Naur-Sir Skole og Børnehus ser vi AI som et lærings- og refleksionsværktøj, der kan styrke elevernes nysgerrighed, kreativitet og kritiske tænkning – når det bruges med omtanke og i en pædagogisk ramme.
Vores opgave er at hjælpe eleverne med at forstå, bruge og forholde sig kritisk til AI, så de lærer at tage aktiv stilling til teknologiens rolle i deres eget liv og i samfundet.
Grundprincipper
- AI som værktøj, ikke som facit.
Eleverne skal lære, at kunstig intelligens kan støtte læring, men ikke erstatte menneskelig indsigt, etik og dømmekraft. - Kritisk og ansvarlig brug.
Eleverne skal kunne vurdere kilder, data og output fra AI-tjenester med kritisk blik og forstå, at teknologien både kan hjælpe og fejle. - Etisk forståelse og datasikkerhed.
Vi taler med eleverne om ophavsret, persondata og respekt for privatliv, når AI bruges i undervisningen. - AI som del af fremtidens kompetencer.
Gennem undervisningen skal eleverne opnå begyndende forståelse for, hvordan AI fungerer – og hvordan teknologien kan bruges kreativt, problemløsende og samarbejdende.
Handleplan ved uhensigtsmæssig adfærd ved online kommunikation og grooming
Formålet med denne handleplan er at sikre en hurtig, ensartet og professionel håndtering af digitale hændelser, så elever, forældre og personale oplever tryghed, gennemsigtighed og støtte.
Internt – mellem elever på skolen
Eksempler: Online kommunikation mellem elever, hvor der indgår trusler, mobning, ukvemsord eller anden adfærd, der skaber utryghed.
Deling af billeder eller videoer uden samtykke.
Fremgangsmåde:
- Sagen dokumenteres via skærmbilleder og noteres kort i Aula eller skolens interne journal.
- Kerneteamet kontakter ledelsen og drøfter sagen samt den videre proces.
- Forældre til alle involverede elever kontaktes hurtigst muligt.
- Ledelsen og teamet vurderer, om klassens forældre og/eller elever skal orienteres på et møde eller via fælles besked.
- Opfølgning aftales internt, herunder støtte til de berørte elever.
Eksternt – kommunikation med personer uden for skolen
Eksempler: Online kontakt eller beskeder fra personer uden for skolens fællesskab, som indeholder trusler, ubehagelige kommentarer, chikane eller billeddeling uden samtykke.
Fremgangsmåde:
- Sagen dokumenteres via skærmbilleder.
- Teamet kontakter ledelsen og drøfter den videre proces.
- SSP inddrages, og hvis den anden part er elev på en anden skole i Holstebro Kommune, tager ledelsen kontakt til den pågældende skole.
- Forældrene til den implicerede elev informeres og vejledes om mulighed for politianmeldelse.
- Ledelsen og teamet vurderer behovet for information til klassens øvrige elever og forældre.
Grooming – voksenkontakt med seksuelle eller manipulerende hensigter
Definition: Grooming dækker tilfælde, hvor en voksen opbygger et tillidsforhold til et barn, typisk via sociale medier, spil eller chat, med henblik på at udnytte eller begå overgreb.
Fremgangsmåde:
- Sagen dokumenteres via skærmbilleder og beskrives kort.
- Ledelsen informeres straks.
- Ledelsen eller teamet kontakter forældrene til den berørte elev.
- Ledelsen og teamet sikrer kontakt til SSP og/eller politiet. Ved mistanke om strafbart forhold skal politiet altid kontaktes.
- Ledelsen orienterer relevante medarbejdere og, hvis nødvendigt, øvrige forældre i klassen i samarbejde med SSP.
- Krisestøtte og opfølgning iværksættes for den berørte elev og familien.
Generelt
- Alle medarbejdere har pligt til at handle og orientere ledelsen, hvis de bliver bekendt med digitale hændelser, der skaber utryghed.
- Handleplanen følges op årligt af ledelsen og teamet i samarbejde med SSP.
- Al dokumentation håndteres i overensstemmelse med GDPR.
Godkendt af fællesbestyrelsen november 2025
Naur-Sir Skole og Børnehus