Indsats 7 - Overgang og sammenhænge

For at sikre en rød tråd i børnenes skoleforløb og skabe de bedste overgange mellem forskellige klassetrin og skoler, arbejder vi målrettet med at styrke sammenhængen i vores undervisningsmiljø. Vores indsats bygger på faste strukturer, gensidig videndeling og et tæt samarbejde mellem de involverede voksne.

Overgange i indskolingen og mellem klassetrin

  • Lærere, der har en afgående klasse, deltager i undervisningen af dennes kommende klasse for at skabe relationer og sikre en tryg og genkendelig overgang.
  • Overleveringssamtaler mellem klasseteams er en fast praksis for at videregive viden om børnenes trivsel, læringsbehov og faglige progression.
  • Vi anvender standardiserede sedler i alle klasser med afsæt i Mette Molbæks 'Inkluderende Klasseledelse', så opstarten i klasserne er ensartet, uanset hvilken voksen der er til stede. Dette sikrer genkendelighed og tryghed for eleverne.

Venskabsklasser og fællesskab på tværs

  • Venskabsklasser etableres på tværs af årgange for at styrke det sociale fællesskab og skabe tryghed for eleverne på hele skolen.
  • Vi arbejder på at udvikle et koncept for venskabsklasser mellem vores ældste elever og de elever, de skal fortsætte med på Nørre Boulevard Skolen efter 7. klasse. Dette skal bidrage til en lettere overgang og hurtigere integration i det nye skolemiljø.

Strukturer og pædagogiske indsatser

  • "Giv mig 5" anvendes konsekvent i hele huset for at skabe ro og fælles forståelse for klassens struktur og opmærksomhed.
  • Morgenbånd for alle skolebørn sikrer en forudsigelig start på dagen, hvor der er fokus på fællesskab, trivsel og læring.
  • Overgange mellem timer og skift af lærere foregår efter en fast struktur, så børnene oplever genkendelighed og ro i deres skoledag.

Overgangen til Nørre Boulevard Skolen

  • Vi arbejder målrettet på at styrke samarbejdet med Nørre Boulevard Skolen for at sikre en god overlevering af vores elever.
  • Der udvikles en beskrivelse af overgangsprocessen med særligt fokus på, hvilke faktorer der bedst understøtter en tryg og vellykket skolestart i det nye miljø.
  • Vi undersøger, hvordan en tættere dialog og brobygning kan hjælpe eleverne med at opleve større sammenhæng mellem deres nuværende og kommende skolegang.

Fælles indsatser i hele huset

  • DUÅ (De Utrolige År) implementeres på tværs af børnehave og skole for at skabe en ensartet pædagogisk tilgang, der understøtter gode overgange.
  • Vores Fælles Faglige Fokus har omhandlet temaer såsom Rasmus Alenkærs 'Pædagogisk værtskab og uro i klassen', Mette Molbæks 'Inkluderende klasseledelse' og Louise Klinge/Mette Thor Jørgensens 'Skolen uden skældud'. Dette understøtter en fælles pædagogisk retning og sikrer et trygt og udviklende læringsmiljø.

Interne overgange i skolen

  • Vi har klare aftaler om overgangen mellem indskoling, mellemtrin og 7. klasse, så alle elever oplever en rød tråd i deres skoleforløb.
  • Overlevering mellem trin sker via samarbejdsmøder mellem lærerteams, hvor erfaringer og viden om eleverne deles, så de bedst muligt understøttes i det næste læringstrin.

Gennem disse tiltag skaber vi en skole med stærke, trygge overgange, hvor eleverne oplever sammenhæng, struktur og trivsel i hele deres skolegang.