Indsats 6 - Styrkelse af fritidspædagogikken
For at understøtte Bredere Børnefællesskaber arbejder vi systematisk med at styrke fritidspædagogikken i SFO’en. Vi sikrer, at SFO’en er en naturlig forlængelse af skolens pædagogiske indsats, hvor børns trivsel, deltagelsesmuligheder og fællesskaber er i fokus.
Styrkelse af almenpædagogikken i SFO’en
- Vi arbejder med inkluderende pædagogiske tilgange, der sikrer, at alle børn kan deltage i fællesskabet på deres egne præmisser.
- Vi skaber strukturerede, men fleksible læringsmiljøer, hvor børn kan udvikle sociale og personlige kompetencer gennem leg, samarbejde og varierede aktiviteter.
- Vi styrker samarbejdet mellem lærere og pædagoger for at skabe en rød tråd mellem skoledagen og fritidspædagogikken.
Brug af KIDS-observationer som afsæt for udvikling af praksis
- Vi anvender KIDS (Kvalitetsudvikling i Dagtilbud og SFO) til systematisk at observere og evaluere pædagogiske læringsmiljøer.
- Observationerne bruges som afsæt for refleksion og udvikling af praksis, så vi løbende sikrer, at børnene tilbydes lærings- og trivselsfremmende rammer.
- Vi inddrager medarbejdere i fælles analyse af observationerne og justerer indsatserne, så de bedst muligt understøtter børns trivsel og deltagelse i SFO-fællesskabet.
Gennem en målrettet styrkelse af fritidspædagogikken understøtter vi børnenes deltagelse i bredere børnefællesskaber – både i skolen og i fritiden. Dermed sikrer vi, at alle børn oplever sig som en værdifuld del af fællesskabet på tværs af deres daglige læringsmiljøer.