Indsats 1 - Styrkelse af almenpædagogikken 

Vi styrker almenpædagogikken ved at integrere inkluderende undervisningsmetoder, differentiering og co-teaching, så flere elever kan deltage aktivt i læringsfællesskabet. Vi anvender specialpædagogiske principper som tydelig struktur, visuel guidning og fleksible læringsstrategier for at understøtte alle elevers behov. Gennem tæt teamsamarbejde, videndeling og refleksion sikrer vi, at undervisningen kontinuerligt udvikles og tilpasses. Vi arbejder systematisk med at skabe varierede deltagelsesmuligheder og sikre, at privilegerede positioner går på skift. Samtidig styrker vi skole-hjem-samarbejdet og samarbejdet med Videncentret for at skabe en helhedsorienteret indsats for elevernes trivsel og læring.

Vores arbejde lokalt med at skabe deltagelsesmuligheder for en større gruppe af børn og unge

  • Vi anvender co-teaching og fleksible undervisningsformer for at give flere elever mulighed for aktiv deltagelse i undervisningen.
  • Vi fokuserer på differentiering og inkluderende didaktik, så elever kan deltage på forskellige niveauer og med forskellige tilgange.
  • Forældre inddrages aktivt gennem skole-hjem-samarbejde, hvor de får vejledning i at understøtte børns deltagelse i fællesskabet.
  • Vi arbejder systematisk med elevernes trivsel og relationer i klasserne, herunder ved brug af trivselsværktøjer og sociale læringsaktiviteter.

Vores arbejde med at lade de privilegerede positioner gå på skift

  • Vi strukturerer undervisningen, så alle elever får mulighed for at indtage centrale roller, f.eks. gennem varierede arbejdsformer, elevansvar og rotationsprincipper.
  • Vi bruger klasseledelse aktivt til at sikre, at det ikke altid er de samme elever, der dominerer eller trækker sig fra fællesskabet.
  • Lærerteamet reflekterer jævnligt over klassens dynamikker og justerer undervisningen for at sikre, at alle elever oplever succes og anerkendelse.

Organisering af skole-hjem-samarbejdet

  • Vi har en kultur, hvor lærere og andet pædagogisk personale samarbejder om undervisningen og elevernes trivsel gennem fælles forberedelse, refleksion og evaluering.
  • Teamsamarbejdet er en central del af skolens organisering, hvor lærerne arbejder tværfagligt og videndeler om pædagogiske metoder og didaktik.
  • Ledelsen understøtter en åben samarbejdskultur, hvor alle medarbejdere bidrager til udviklingen af skolen som en helhed.
  • Bestyrelsen spiller en aktiv rolle i at sikre, at skolens værdier om fællesskab og deltagelsesmuligheder afspejles i det daglige arbejde.

Specialpædagogikken er inspirator for vores almenpædagogik

  • Vi anvender metoder fra specialpædagogikken i almenundervisningen, f.eks. tydelige strukturer, visuel guidning og differentierede læringsmål.
  • Vi samarbejder tæt med Videncentret og eksterne ressourcepersoner for at integrere og understøtte flere strategier i hverdagen, så vi sikrer flere deltagelsesmuligheder for eleverne.
  • Vi ser på klassefællesskabet som en helhed, hvor alle elever har behov for varierede læringsstrategier – ikke kun dem med særlige behov.
  • Specialpædagogiske principper om tydelighed, forudsigelighed og understøttende læringsmiljøer er en del af vores almendidaktiske tilgang.