Indledende

Den 30. maj 2024 fastsatte Børne- og familieudvalget målsætninger for Bredere Børnefællesskaber og godkendte, at der skal arbejdes videre med 10 indsatser – til styrkelse af almenområdet og de bredere børnefællesskaber i Holstebro Kommune. 

I forlængelse af beskrivelsen af indsatserne, står der beskrevet, at hver enkelt skole skal udarbejde en handleplan for Bredere Børnefællesskaber med afsæt i følgende indsatser: 

1. Styrkelse af almenpædagogikken

3. Organisering og opfølgning af indsatser

4. Lokal kompetenceudveksling i Holstebro

5. Styrkelse af forældresamarbejdet

6. Styrkelse af fritidspædagogikken

7. Overgang og sammenhænge

I handleplanen skal der endvidere indgå data og målsætninger for Bredere Børnefællesskaber på skoleniveau. 
Børne- og familieudvalget orienteres om de enkelte skolers handleplaner for Bredere Børnefællesskaber i foråret 2025. 

Formål

  • Handleplanen skal først og fremmest indbyde til refleksion og dialog på den enkelte skole og til inspiration mellem skoler, om bredere børnefællesskaber. 
  • Samtidig er handleplanen et aftalepapir, hvor de aftaler, som skolen indgår og de konkrete handlinger som skolen planlægger at iværksætte i forhold til bredere børnefællesskaber, er forankret. 
  • Handleplanen bruges desuden i dialogen og kommunikationen med det politiske niveau og skal i den forbindelse synliggøre, hvordan der arbejdes med lokale målsætninger. 
  • Handleplanen er et dynamisk værktøj, som der kan arbejdes i -og med afsæt i -over længere tid. Iværksættelsen af de konkrete handlinger og aftaler, skal derfor ikke afvente den endelige udgave af handleplanen, men kan med fordel iværksættes sideløbende med udarbejdelsen af handleplanen. 

Sammenhæng

Handleplanen skal udarbejdes med øje for sammenhængen til de øvrige styringsværktøjer og processer, der findes på skoleområdet og i Børn og Unge, fx: 

  • Fælles Retning, herunder Børne- og Ungepolitikken og Fælles Pædagogisk Fundament samt den politiske målsætning om at inddrage børn og unges perspektiver. 
  • A20 samarbejdet, særligt skoleplanen 
  • Lederudviklingsforløbet med CLAVIS Erhvervspsykologi, særligt ”strategipilen”

Proces

Skolelederen er tovholder på den lokale proces med inddragelse, dialog og kommunikation med bestyrelse, forældre, L-MED og medarbejdere samt opfølgning på de konkrete tiltag. 
Skolelederen er ligeledes tovholder på udarbejdelse af handleplanen. 
Nedenfor er de vigtigste milepæle visualiseret. 

September 2024

Igangsættelse af lokal proces med udarbejdelse af handleplan

Efterår 2024

Bred inddragelse lokalt på skolen

November 2024

Videndeling og inspiration på tværs af skoler på læringsnetværk

Marts -april 2025

1:1 skoleleder og skolechef

 

Sidst revideret den 22. april 2025.

Skolebestyrelsens princip for Bredere Børnefællesskaber

Skolebestyrelsens princip for Bredere Børnefællesskaber

Præsentation af data på skoleniveau

 

Præsentation af data på skoleniveau

Skolens målsætning og indsatsområder

 

Skolens målsætning og indsatsområder

Indsats 1 - Styrkelse af almenpædagogikken 

 

Indsats 1 - Styrkelse af almenpædagogikken 

Indsats 3 - Organisering og opfølgning af indsatser

 

Indsats 3 - Organisering og opfølgning af indsatser

Indsats 4 - Lokal kompetenceudveksling i Holstebro Kommune

 

Indsats 4 - Lokal kompetenceudveksling i Holstebro Kommune

Indsats 5 - Styrkelse af forældresamarbejdet

 

Indsats 5 - Styrkelse af forældresamarbejdet

Indsats 6 - Styrkelse af fritidspædagogikken

 

Indsats 6 - Styrkelse af fritidspædagogikken

Indsats 7 - Overgang og sammenhænge

 

Indsats 7 - Overgang og sammenhænge